De week van de motoriek

Beweging en motorisch leren in de logopedie voor betere taal en spraakverstaanbaarheid

Tijdens de Week van de Motoriek richten we ons op het belang van motorische vaardigheden in verschillende vakgebieden. In de logopedie is motoriek een sleutel tot spraak- en taalontwikkeling, waarbij beweging een belangrijke invloed heeft op de articulatie en de verstaanbaarheid. Motorische vaardigheden, van ademhaling tot mondmotoriek, zijn cruciaal voor een goede spraak- en taalproductie. In deze blog ontdek je waarom beweging en motorisch leren zo’n positieve impact hebben binnen de logopedie.

Voordelen van Motorisch Leren in de Logopedie

Het integreren van beweging en motorische oefeningen biedt verschillende voordelen voor de logopedische ontwikkeling van kinderen:

  1. Verbeterde klankproductie
    Beweging maakt niet alleen het lichaam actiever, maar ook de spieren die we gebruiken bij het spreken, zoals de tong-, kaak- en lipspieren. Kinderen die in beweging zijn, merken vaak dat hun articulatie beter lukt en klanken vloeiender worden. Dit komt doordat de spanning in de spieren afneemt tijdens beweging, wat hen helpt om klanken die op de stoel moeilijk gaan, al spelenderwijs en in actie wel goed te kunnen produceren. Zo draagt beweging direct bij aan een betere verstaanbaarheid, doordat kinderen ontspannen kunnen oefenen en hun spraak natuurlijker laten klinken.
  2. Betere ademhaling en stemgebruik
    Motorisch leren helpt kinderen hun ademhaling en stemgebruik beter onder controle te houden. Door speelse ademhalingsoefeningen in beweging te doen, wordt de ademhaling natuurlijker en verbetert het stemgebruik – kinderen leren bijvoorbeeld beter hun volume en intonatie te beheersen.
  3. Toename van concentratie en aandacht
    Motorisch leren stimuleert niet alleen de spraakspieren, maar ook het concentratievermogen. Door aandacht te richten op gecoördineerde bewegingen in combinatie met spraak, kunnen kinderen zich beter concentreren, wat hun leercapaciteiten en focus ten goede komt.
  4. Verhoogd zelfvertrouwen
    Door beweging aan spraak- en taaloefeningen toe te voegen, ervaren kinderen succesmomenten die hen meer zelfvertrouwen geven. Ze ontdekken dat ze klanken en woorden goed kunnen uitspreken, en dit motiveert hen om vrijer en vaker te communiceren.
  5. Rijkere taalbeleving en begrip
    Beweging kan de taalontwikkeling versterken door de koppeling tussen motoriek en taal. Wanneer kinderen lichaamsbeweging koppelen aan het leren van nieuwe klanken en woorden, onthouden ze informatie beter en ervaren ze taal in een breder, speelser kader.

Motorisch leren in de praktijk: beweging als basis

In onze praktijk zetten we beweging en spel in om kinderen hun articulatie en spraak te laten verbeteren. Motorische oefeningen, zoals een Wobbel of een parcour met de Stapelsteinen, worden gecombineerd met bewegingen, waardoor de klanken natuurlijker en zonder spanning ontstaan. Hierdoor ontwikkelen kinderen niet alleen de nodige spraakmotoriek, maar leren ze klanken ook op een speelse, ontspannen manier toe te passen.

Vooral voor kinderen met spraakuitdagingen kan beweging het verschil maken. De positieve impact van actief motorisch leren is voelbaar, en we zien kinderen met meer zelfvertrouwen en enthousiasme hun spraak- en taalvaardigheden verbeteren.

Wil je meer weten over de rol van beweging in logopedie en hoe dit bijdraagt aan een betere articulatie en spraakverstaanbaarheid? Neem contact op met onze praktijk – wij helpen je graag verder, tijdens de Week van de Motoriek en daarna!

Meer informatie kijk op Week van de Motoriek 2024